Yaklaşık 4000 yıl önce Babillerde ilk uygulamalarının gözlenmeye başladığı günlerden bu yana sigortacılık sektörünün gelişimini sağlayan ilk kritik dönüşüm 17. yy’ın ilk yarısında prim hesaplamalarında olasılık metotlarının kullanılmaya başlaması ise ikinci kritik dönüşüm dijitalleşme olarak kabul edilebilir ve her kritik dönüşüm de olduğu gibi adapte olamayanların yok olacağı bir süreç yaşıyoruz. Bu sebeple dijital dönüşüm ve yeni nesil teknolojilerin iş süreçlerine adapte edilmesi sigorta sektörünün en önemli başlığı…
Türkiye sigorta sektörünün yakaladığı yıllık ortalama %18’lik büyüme ivmesi, genç-aktif nüfus sayısının ve paralel olarak sigorta bilincinin artması, sigorta sektörüne yapılan teknolojik yatırımların artarak devam edeceğinin kanıtı olarak kabul edilebilir.
Özellikle müşteri memnuniyetini artırmak ve artan müşteri taleplerine daha hızlı yanıt vermek adına sektöre yön verecek yeni nesil teknolojiler;
İnsanın etkileşim hareketlerinin aynısını taklit edecek şekilde tasarlanmış bir yazılım ara yüzü olan RPA sayesinde özellikle yüksek frekanslı tekrarlanan işlerde performans artışı ve maliyetlerde düşüş sağlanabiliyor. Sigorta sektöründe poliçe yönetiminden hasar yönetimine, pazar ve rekabet analizinden fraud tespitine kadar birçok alanda tekrarlanan işlerden oluşan süreçlerde RPA kullanımı yaygınlaşıyor.
Ticari sözleşmeler, kimlik, para gibi değer içeren verilerin güvenli bir şekilde transfer edilmesini sağlayan ortak kayıt teknolojisi olarak özetleyebileceğimiz Blockchain ‘in her alanda örneklerini gözlemliyoruz.
Sigorta da bu teknolojiye kayıtsız kalmayan sektörlerin başında geliyor. Fransız sigorta devi AXA yakın zaman önce uçuş sigorta ürünlerinin kayıtlarını tutmak ve ödeme işlemlerini düzenlemek amacıyla Ethereum Blockchain çözümünü kullanmaya başladığını açıkladı. Fizzy adı verilen hizmet sayesinde AXA, uçuşların iki saat veya daha fazla gecikmesi durumunda otomatik iptal ve geri ödeme imkanı sunan akıllı sigorta paketini Blockchain teknolojisini kullanarak tüketicilere ulaştırıyor.
Nesnelerin interneti sayesinde elde edilen güncel veriler kullanılarak, sigorta şirketleri için en önemli konu olan riskin en doğru şekilde ölçülmesine ve oluşabilecek kayıpların azaltılmasına yönelik çözümler sunuluyor. Güncel veriler ile riskin doğu bir şekilde saptanması ise müşteriye özel ürünlerin sunulmasına olanak sağlıyor. Örneğin; Telematik cihazları ile sürücü davranışlarının ölçülerek kişiselleşen kasko-sigorta teklifleri, akıllı ev sistemlerinde kullanılan internete bağlı dedektör, sensör ve alarm sistemleri ile riskin azaltılması ve hatta önlenebilmesi sayesinde çok daha uygun prim ödemeleri içeren konut-sigorta teklifleri, giyilebilir cihazlar ile sigortalının sağlık verilerini anlık olarak takip ve analiz ederek risklerin öngörülmesi sayesinde farklılaşan sağlık-sigorta poliçeleri oluşturmak mümkün
Yeni nesil teknolojiler günlük hayatımıza daha fazla dahil olmaya devam ettikçe sigorta sektörünün ikinci kritik dönüşüm yolcuğunun daha uzun soluklu olacağını şimdiden söyleyebiliriz.